Ogy Nak Saman Johan Raja Lawak ???

No comments

Fauziah Ahmad Daud Nak Saman Johan Raja Lawak ?

Reaksi pertama aku ?

Tersenyum sinis [plus] mengeleng kepala [plus] sambil buat bunyi macam cicak !

Ogy tiba- tiba menggoncang dunia hiburan apabila tiba- tiba meletup dan berikrar mahu menyaman Johan dan tidak akan memaafkan Johan jika pelawak itu datang memohon maaf.

Wah !!! Tampak besar sekali tamparan yang Kak Ogy kita lalui akibat lawak Johan.

Kak Ogy dakwa dia terasa dihina dan diperlekehkan oleh Johan semasa menjadi hos bersama Festival Filem Malaysia (FFM).


Dia juga mendakwa Johan mempermainkan arwah ibu bapanya. Dan dia juga mendakwa sangat terkilan bilamana Johan berlawak sambil menyebut perkataan 'tahun gajah'.

Bagi aku, Ogy ada hak untuk 'TERsentap'. Mungkin bab ibubapanya. Dan mungkin Johan agak keterlaluan disitu.

Tapi. Entahlah, aku lebih cenderung untuk memihak kepada Johan. Sebab bagi aku, Ogy pun 2 x 5 je.

Dia pun laser boleh tahan. Kalau dia meleser dalam Akademi fantasia, aku still boleh terima sebab dia bercakap yang benar dan bertujuan untuk bantu pelajar- pelajar dalam akademi tu.

Tapi bila dia menjadi pengacara, dia memang laser. Kalau korang ingat zaman dolu- dolu, pengacara Azwan Haji Ali pun pernah saman dia, disebabkan mulut dia.

Tak payah flash back pun, tengok macam mana dia kenakan Saleh Yaakob. Kesian kawan tu, duk ngan Ogy kena smash. Duk ngan Raja Azura pun kena smash. Kalau dia pun nak saman jugak, kayo kayo.

Dan kalau korang masih ingat masa Anugerah Bintang popular bergandingan Raja Azura, Ogy pun meleser sembur artis secara terang terangan. Seingat aku pasal kes dua orang pelakon yang bercakaran dalam kolam semasa pengambaran.

Aku terbaca komen pembaca di blog sensasi Oh Bulan tentang isu ini. Dan of course, semua orang bekap Johan baik punye.

Sebab, mereka tahu karakter Johan macamane. Cara Johan berlawak. Mungkin Ogy tak kenal dan tak tahu macamane perangai si Johan nie.

Johan pula dalam rekasinya berkata, dia sangat terkejut bila dapat tahu Ogy marah dan nak saman dia. Sebab katanya, semuanya berjalan lancar semasa FFM berlangsung dan bila FFM melabuhkan tirai, dia meminta maaf pada Ogy kalau ada salah silap. Dan Ogy tak kata apa- apa kat dia.

Tup tup...dia diajukan soalan 'apakah rekasi dia bila Ogy nak saman dia'.

Masa FFM berlangsung Ogy kata dia cover penghinaan Johan terhadap dirinya sebab atas dassr profesional. Tapi dari pengamatan aku, dia yang lebih- lebih melayan si Johan tu.

Malah sepanjang FFM tu pun, dia memperlekehkan Johan kononnya Johan tak pandai bahasa Inggeris !!!

Ada si Johan tu nak saman dia ?

Kalau betul Ogy profesional, bagi aku, tak payah sampai saman menyaman. Just dia sebagai orang yang lebih tua, nasihatkan Johan tu. Tunjuk ajar budak hingusan tu apa yang patut. Bukan terus saman. Jumpa pun tak nak.

Lagilah aku tak berapa nak yakin untuk memihak pada Ogy nie.

Mula- mula, aku agak kecewa bila dapat tahu Ogy adalah pengacara FFM malam tu. Dia memang berbakat. Itu aku tak nafikan. Tapi, Ogy dah tersangat over sekarang dalam pengacaraannya. Buat aku rasa jengkel.

Sejujurnya, bagi aku Johan menyelamatkan suasana muram ketika FFM berlangsung. Kalau dibiarkan Ogy je malam tu, sumpah bosan. Dan kalau korang tengok balik FFM kat youtube, Ogy berlagak seperti diva, tergedik- gedik atas pentas tu.

Dan ia sangat tidak sesuai dengan imej dan usianya kini. Aku sangat berharap dia tak over malam tu dan bersederhana sahaja melayan Johan. Tak payah saling nak tonjol diri masing- masing. Just berganding bahu, sama- sama meriahkan suasana.

Kes ini patut dijadikan pengajaran pada masa- masa akan datang.

1- Sesiapa sahaja, bila bercakap, berlawak mesti berpada- pada. Jangan sentuh isu sensitif.

2- Penganjur pastikan pengacara yang dipilih sesuai dan serasi bersama.

3- Pastikan pengacara diberi 'guideline' agar tidak melalut terkinja- kinja atas pentas.

4- buat latihan banyak - banyak sebelum 'on air'.






No comments :

Post a Comment